CPU

درون تمام دستگاهای الکترونیکی تراشه ای وجود دارد که به عنوان پردازشگر مرکزی یا میکرو پردازشگر شناخته میشود.

CPU

درون تمام دستگاهای الکترونیکی تراشه ای وجود دارد که به عنوان پردازشگر مرکزی یا میکرو پردازشگر شناخته میشود.

درون تمام دستگاهای الکترونیکی تراشه ای وجود دارد که به عنوان پردازشگر مرکزی یا میکرو پردازشگر شناخته میشود و به آن CPU یا واحد پردازش مرکزی می‌گویند و پردازش تمام قسمت های کامپیوتر به عهده این قطعه مهم می‌باشد و تمام فرمان ها و اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهد و چون کار کردن آن شبیه مغز انسان است به آن مغز کامپیوتر نیز می‌گویند.

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

CPU

درون تمام دستگاهای الکترونیکی تراشه ای وجود دارد که به عنوان پردازشگر مرکزی یا میکرو پردازشگر شناخته میشود و به آن CPU یا واحد پردازش مرکزی می‌گویند و پردازش تمام قسمت های کامپیوتر به عهده این قطعه مهم می‌باشد و تمام فرمان ها و اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهد و چون کار کردن آن شبیه مغز انسان است به آن مغز کامپیوتر نیز می‌گویند.

در تمام ماشین های الکترونیکی مثل لپ تاپ ،گوشی های هوشمند  ، PC و ... که برای هر دستور خاص عمل متناظری باید اجرا شود از این قطعه استفاده می‌کنند. می‌توانیم بگوییم که CPU مهم ترین قطعه هر ماشین با سیستم محاسباتی است.

CPU قطعه ای مربعی شکل است که روی برد اصلی قرار می‌گیرد. این قطعه برای دریافت دستور و صدور آن با سایر قطعات روی برد اصلی و همچنین با لوازم ورودی وخروجی در ارتباط است و عملکرد اجزای مختلف دستگاه را اداره می‌کند. CPU دستورات و اطلاعاتی را که توسط کاربر از طریق وسایل ورودی مثل موس, صفحه کلید و... دریافت میکند و به زبان کامپیوتر برای لوازم مربوطه می‌فرستند و پس از پردازش دستور نمایش را به صفحه نمایش می‌فرستند .

به لحاظ ساختاری CPU تراشه ای سیلیکونی می‌باشد که از میلیون ها میکروترانزیستور ساخته می‌شود که این تراشه خود  از دو بخش اساسی ALU  و CU تشکیل شده است.

Microprocessor

ALU واحد محاسبه و منطق است که عملیات ریاضی را روی اطلاعات خوانده شده انجام می‌دهد و به حافظه موقت می‌فرستد. CU واحد کنترل است که کلیه فعالیت های واحد ALU را مدیریت می‌کند. تمام پردازنده ها دارای سه مشخصه ی مهم هستند که تاثیر زیادی در توانایی انجام کار آنها دارد. این سه مشخصه هسته‌ی پردازشگر ،حافظ  cache  و سرعت عملکرد پردازشگرمی‌باشد.

یکی از مشخصه های مهم CPU هسته ی پردازشگر می‌باشد که هرکدام از هسته ها به طور مستقل عملیات پردازش را انجام می‌دهد امروزه هسته های مختلفی در بازار موجود می‌باشد مثل 2 ،4 ،8  ویا حتی 16 هسته ای که وجود هسته بیشتر در CPU این امکان را به کاربر می‌دهد که طبق یک روش عملکرد موازی دستور داده شده را سریع تر پردازش کند.

یکی دیگر از مشخصه های CPU حافظه cache می‌باشد که چندین مگابایت فضای دخیره سازی اطلاعات را دارد که هرچه حافظه cache بیشتر باشد روی سرعت عملکرد CPU تاثیر مستقیمی دارد. در واقع cache  وظیفه‌ی حفظ داده ها را دارد.

سرعت عملکرد پردازش یکی دیگر از شاخصه های CPU می‌باشد در واقع سرعت CPU همان تعداد فعالیت هایی است که یک هسته می‌تواند در طول یک ثانیه انجام دهد هرچه سرعت عملکرد پردازنده بیشتر باشد سرعت انجام کار بالا می‌رود.

 

 

 

منابع :

  • Stokshop.ir
  • Tele-teachers.com
  • Rayamag.com

 

 
  • ۰۱/۰۴/۰۹
  • negin oghabian

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی